Javad Fathizadeh
Fagansvarlig i Telenor

Kundene betaler mye raskere og betalingsgraden er langt høyere.

Telenor først ute med å sende eFaktura-purringer!

Våren 2019 tok Telenor initiativ mot Mastercard Payment Services for å begynne å sende purringer via eFaktura. I Januar 2020 var de den første fakturautstederen til å sende ut eFaktura-purringer. Da de etter tre måneder ikke hadde fått noen negative reaksjoner, begynte Telenor som planlagt også å sende ut inkassovarsel. Nå er hele kundereisen endelig digital, slik den bør være, mener Fagansvarlig i Telenor Javad Fathizadeh.

– For kunder som har valgt digitale løsninger, bør hele kundereisen være digital. Det er en naturlig utvikling, da de fleste av oss har mobilen i kort rekkevidde mesteparten av tiden.


Sparer tid for kundene
Før sendte Telenor ut purringer og inkassovarsler per post. Det tok alt fra to til fire dager fra utsendelsen til purringen kom frem til postkassen.

– Nå som vi sender ut purringer og inkassovarsler digitalt kan privatpersoner betale med en gang purringen er utstedt. Vi ser at kundene betaler mye raskere. Betalingsgraden er også høyere ved førstegangspurring, noe som resulterer i langt færre inkassovarsler. Vi sparer nok miljøet for en del utslipp også, sier Fathizadeh.


Fornøyde kunder og enkel utrulling av purringer
Telenor har hverken fått negative eller positive henvendelser knyttet til eFaktura-purringer og eFaktura-inkassovarsler. Tvert imot tyder stillheten på svært fornøyde kunder, mener Fathizadeh.

– Det er ganske spesielt å ikke få noen negative henvendelser på en så stor endring. Det betyr at vi har truffet et ønske og en forventning som privatpersoner allerede har.

I dag har de fleste privatkundene i Telenor eFaktura. Fathizadeh mener at folk som oftest er flinke til å betale regninger, men at det hender man glemmer en.

– I de fleste tilfeller har én bare glemt regningen. Da er det godt å få betalt. Jeg tror ikke folk flest tenker over at eFaktura-purring er noe nytt. Der har vi har nok fått mye gratis hjelp fra den digitale trenden som har gjort det veldig enkelt for oss å rulle ut digitale purringer og inkassovarsler. Jeg håper andre bedrifter følger etter og gjør hele kundereisen digital – det er jo fremtiden.

{
  "error": null,
  "ribbons": [
    {
      "id": "ctl00_PlaceHolderMain_RibbonPanel19_wrapper",
      "color": "#141413",
      "image": null,
      "overlay_alpha": null
    },
    {
      "id": "ctl00_PlaceHolderMain_RibbonPanel0_wrapper",
      "color": null,
      "image": "/SiteCollectionImages/cases/telenor-header-left.jpg?RenditionID=8",
      "overlay_alpha": null
    },
    {
      "id": "ctl00_PlaceHolderMain_RibbonPanel10_wrapper",
      "color": "#ffffff",
      "image": null,
      "overlay_alpha": null
    },
    {
      "id": "ctl00_PlaceHolderMain_RibbonPanel11_wrapper",
      "color": "#e3dfd7",
      "image": null,
      "overlay_alpha": null
    }
  ]
}